Здравейте пичове, днес е понеделник, 13 май, което означава,
че пред вас стои първата от много публикации, които ще ви разкрият дебрите на
играта в максимален детайл и ще ви помогнат да разберете кога, защо и какво се
случва с вашите карти и как те взаимодействат
с всичко около тях. Както вече знаете днес темата е за ефектите на
картите. Какви видове са те, какви спел спийдове съществуват, как картите могат
да се чейнват и какви изключения в правилата има. Нека започнем с основното –
видове ефекти, които съществуват в Yu-Gi-Oh. Освен това държа да спомена, че на 11, в събота, се
проведе националното първенство, от което Марино Кънчев излезе триумфален,
непобеден, убивайки 9 игри поред всякакви фаярфистове-ове, русалки, ивълсуорми
и хирота, така че запомнете добре това име – ще го чувате често. И така нека
започнем с конкретните неща, първото с което ще се запознаем са видовете ефекти,
които чудовищата притежават. Те са няколко вида, като всички работят по различен
начин.
Trigger
Trigger ефектите
се активират или могат да се активират, когато дадено условие бъде изпълнено.
Има два вида Trigger ефекти:
Mandatory (такива,
които се активират задължително след изпълнение на условието) и Optional (такива, които вие
можете да изберете дали да активирате или не след изпълнение на условието).
Важно е тук да се отбележи, че има два вида Optional Trigger ефекти: Такива, които изискват конкретен тайминг
за своето активиране и такива, които не изискват конкретен тайминг за своето
активиране. Ако един Optional
Trigger ефект, който изисква конкретен тайминг за активирането на ефекта
си бъде поставен в чейн по начин, по който друг ефект се активира в този
конкретен тайминг, то играчът губи право да активира този ефект, дори да иска,
и тогава картата изпуска тиминга (miss the timing). По какъвто и начин да бъде поставен един Optional Trigger ефект в
чейн, стига той да не изисква конкретен момент, в който ефекта да се активира,
то той може да се активира. Разликата между тези два под-вида ефекти можете от
откриете в техния текст. Най-честно, ако картата изисква конкретен тайминг, то
тя ще казва “when this card […]
you can”, а ако не изисква, то тя ще казва “if this card […] you can”. Тези ефекти
стартират чейн.
Caius е добър пример за mandatory trigger effect. Самия тригър на ефекта е успешното призоваване на картата, след което играчът е длъжен да изпълни ефекта на чудовището.
Elemental Hero The Shining има тригър ефект, който играчът не е длъжен да изпълни, но може да направи само веднага след момента, в който се изпълни тригъра. Ако когато Shining отиде в гроба, се случи нещо друго, то играчът губи правото да изпълни ефекта.
Abysslinde има тригър ефект, който е подобен на този на The Shining, но тъй като той не изисква да бъде изпълнен в конкретен тейминг, то играчът няма от какво да се притеснява - той винаги ще може да активира този ефект, без значение от позицията му в чейна.
IgnitionIgnition ефектите от своя страна са по-прости. Те трябва да бъдат
активирани от играча, но могат да бъдат активирани само в Main Phase 1 и 2. Те често имат условие
и цена, за да бъдат активирани,
като в текста на картите тези три елемента са разделени по следния начин
УСЛОВИЕ:ЦЕНА;ЕФЕКТ. Обърнете внимание, че винаги условието и цената за
активиране на ефекта не са част от самия ефект. Тези ефекти стартират чейн.
Dark Armed Dragon и High Priestess of Prophecy са много добри примери за Ignition ефекти. Dark Armed Dragon има условие, за да бъде призован и цена за активиране на ефекта си, също както Priestess, която пък от своя страна има два напълно независими Ignition ефекта, всеки от които има различна цена. Това, че може да се активира само веднъж на ход е условие.
CountinuousCountinuous ефектите не се
активират и не започват чейн. Те просто се случват и са в сила през цялото
време, в което дадена карта е на полето. Поради тази причина тези ефекти често
променят начина, по който дадена карта работи с други карти, като често това
изглежда нелогично и неразбираемо.
Това колко точно атака е в момента Tragoedia е continuous ефект, който не се активира. Следователно промяната в статистиките на чудовището не започват чейн.
FLIPFLIP ефектите винаги са отбелязани на картата от тази дума. Тези ефекти
се активират винаги, когато чудовище, чийто текст започва така се обърне от face down във face up позиция. Няма
значение дали това ще се случи в следствие на атака, на ефект или смяна на
позицията в мейн фазата. Единственото условие този ефект да се активира е
обръщането на картата с лицето нагоре. Тези ефекти стартират чейн.
Всички FLIP eфекти започват с думата FLIP. Не се подвеждайте от това, че някои тригър ефекти се случват, след като картата се флипне. Освен това има и тригър ефекти, които изискват картата да се Flip Summon-не, което е съвсем отделно нещо.
QuickQuick ефектите са доста особени. Това са ефекти, които могат да участват
не само в началото чейн, но и да се активират в отговор на друга карта. Всички quick ефекти могат да се
активират в хора на опонента. Те създават тенденция за много проблемни ситуации
с правилата на играта, понеже често пресичат тригърите на други карти. Можем да
срещнем много различни видеове quick
ефекти. Има такива, които много наподобяват trigger ефекти, има такива, които могат
да се изиграят от ръка, такива, които negate (and
destroy)-ват, такива,
които наподобяват ignition ефекти,
такива, които могат да се изиграят в гроба, като отговор на атака и дори
няколко много специални ефекти на чудовища, които могат да бъдат използвани в
самия damage calculation на
damage step-a. Тези
ефекти стартират чейн.
Stardust Dragon е типичен пример за карта, която може да negate-ва ефекти и унищожава карти, за разлика от Light and Darkness Dragon, който само негейтва ефектите, без да унищожава картите.
Maxx C и Effect Veiler са карти, които често виждаме да бъдат изигравани директо от ръката на опонентите ни в нашите ходове. За колко други такива карти можете да се сетите?
Ефектите на тези две толкова познати карти може да изглеждат невероятно подобни, но всъщност се различават. Докато ефекта на Rabbit може да започне чейн сам по себе си, Thunderbird трябва да изчака активирането на ефект, да се тригърне, да сечеийнне към него и чак тогава да напусне играта до следващата stand by фаза.
Спел картите също имат различни ефекти, но се различават
най-вече по своите видове. Съществуват няколко вида спел карти.
Normal Spell, без обозначителен
символ
Тези Spell-ове са много
често срещани. Техните ефекти се активират едновременно с активирането на
картата. Могат да бъдат изиграни само и единствено, ако в момента на
изиграването на полето има необходимите условия тези карти да изпълнят своя
ефект (да резолвнат). Тези карти стартират чейн.
Staple!
Continuous Spell с обозначителен символ
Тези спелове остават на полето след своето активиране и техните ефекти често
могат да наподобяват trigger и
ignition ефектите,
които вече познаваме. Интересното за тези карти е, че техните ефекти се
активират чак след като картата е успешно поставена на полето, за разлика от
нормал спеловете. Ако карта, която унищожава continuous spell (или equip spell или field spell) се изиграе в отговор на
активирането на картата, то техните ефекти не се случват. Тези карти стартират
чейн.
Много от тези карти трупат каунтъри. Star Hall има 2 continuous ефекта. Първия трупа каунтъри, а втория увеличава атаката на всички Prophecy чудовища.
Equip Spell с обозначителен символ
Тези спелове, подобно на continuous spell-овете остават на полето след активацията си, но
се екипират към конкретно чудовище. Ако чудовището, към което equip spell-a е екипиран напусне полето,
то според игрална механика equip
spell-a е унищожен, освен ако собствения му ефект не казва нещо друго. Ако
карта, която унищожава equip
spell (или continuous
spell или field spell) се
изиграе в отговор на активирането на картата, то техните ефекти не се случват. Тези
карти стартират чейн.
Дори да не са особено популярни тази карти честно са много силни и бързо се намират в листата със забранени карти :3
Field Spell с обозначителен символ
Тези спелове, подобно на миналите два вида остават на полето след
активацията си. Те оказват влияние върху всички легални карти докато са на
полето. Техния ефект е в сила през цялото време, в което карта, която се
възползва от този ефект е face-up
на полето (получава атака или защита). Често тези спелове имат trigger ефекти, понякога
засягат гроба на играчите и тн. Ако карта, която унищожава field spell (или continuous spell или equip spell) се изиграе в отговор на
активирането на картата, то техните ефекти не се случват. Тези карти стартират
чейн.
Често "полетата" са ключови за стратегиите на определени архитипи чудовища и не винаги се използват просто, за да дават атака.
Ritual Spell с обозначителен символ
Този вид спелове се използват за призоваването на специални ритуални
чудовища. Подобно на normal
spell-овете техните ефекти се активират едновременно с активирането на
картата и веднага след изпълнението им картата се изпраща в гроба. Тези карти
стартират чейн.
Oт време на време се случва и тези карти да се намират в печелившите декове. Но не много често. И за кратко :)
Quick-Play Spell с обозначителен символ
Тези спелове могат да участват в чейн, не само като неговото начало.
Интересното за тях е, че не могат да бъдат активирани в същия ход, в който са
сетнати на полето, за разлика от всички други видове спел карти. Често тези
карти са много силни именно заради тези свои характеристики, така че не се
очудвайте ако ги виждате често.
Ех, появи се тази карта и развали хубавата игра....
Ако ви се е сторило, че има много видове ефекти на чудовища
и много видове спел карти, тук идва момента да ви успокоя. Има само три вида
капани, но пък от друга страна техните ефекти и чейнове са най-заплетени.
Normal TrapТези капани, като всички други, не могат да бъдат активирани от ръка
и не могат да бъдат активирани в хода, в който са сетнати. Те често имат
условие и цена, за да бъдат активирани и могат да започват или участват в чейн.
Техните ефекти се активират едновременно с активирането на картата, а за да
бъдат активирани, то те трябва да иамт необходимите условия да резолвнат.
Титаните на отминали формати са днес просто тек в някои декове и вече не завъртат толкова внимание около себе си.
Continuous Trap с обозначителен символ
Този вид капани е много интересен, тъй като има няколко различни вида continuous трапове. Техните
ефекти се активират след като активирането
на картата се случи успешно, така че ако към тази активация се случи
нещо, кеото ще унищожи картата, то техните ефекти не се активират. Има continuous трапове, които
имат trigger ефекти,
такива, които имат ignition ефекти
и дори такива, които се екипират към дадено чудовище. Точно както при equip спеловете, ако
чудовище, към което е екипирана карта напусне полето, то екипиращата карта се
унищожава и се изпраща в гроба.
Две карти, които със сигурност много хора ненавиждат.
Counter Trap с обозначителен символ
Това са много специфичен вид капани, който може да бъде активиран само в
отговор на друг ефект, съответно сам по себе си не може да стартира чейн. Много
важното тук е, че в отговор на counter
трап може да се изиграе само и единствено, без никакво изключение, друг counter трап. Ако такъв
отговор не последва, то чейнът приключва.
Една от следващите публикации със сигурност ще бъде на тема "Колко точно струва лайфа в играта?"
Сега, когато вече позавате различните ефекти и видове карти
трябва да разберете коя колко бърза е. Да, точно така, картите имат различни „скорости“
и точно тези скорости са основната тема на това писание. Има три вида скорости.
1, 2 и 3. Да, толкова просто е! Ефектите със скорост 1 могат да се намират
единствено и само в началото на чейна, освен в случаите на така наречения manual chaining of spell speed 1
effects, за който можете да потърсите по-надолу. Ефектите със скорост 2
могат да бъдат изигравани в отговор само на ефекти със скорост 1 и други ефекти
със скорост 2, но не и такива със скорост 3. Скорост 3 ефекти могат да се
активират като отговор на абсолютно всяка скорост, включително други ефекти със
скорост3. Ефектите имат следните скорости:
Monster
Ignition Effect – Spell Speed 1
Monster Trigger Effect – Spell Speed 1
Monster FLIP Effect – Spell Speed 1
Monster Continuous Effect – Няма Spell Speed
Monster Quick Effect – Spell Speed 2
Normal Spell – Spell Speed 1
Continuous Spell – Spell Speed1
Equip Spell – Spell Speed 1
Field Spell – Spell Speed 1
Ritual Spell – Spell Speed 1
Quick-Play Spell – Spell Speed 2
Normal Trap – Spell Speed 2
Continuous Trap – Spell Speed 2
Counter Trap – Spell Speed 3
Как се чейнват ефектите на картите?
Вие вече знаете как и какво можете да активирате в отговор на различните карти,
но понякога се случва така, че няколко ефекта се случват привидно едновременно.
Много често се случва два или повече от тях да бъдат със скорост на картата 1.
Но нали такава карта не може да се активира в отговор на каквато и да е друга
карта? Да, но тук говорим за manual
chaining of spell speed 1 ефекти, което се случва по една много прост
схема.
Ако има два или повече ефекта, които отговарят на едно и също условие, то
играчът избира как да ги подреди в чейна.
Накратко това е основното за ефектите, спел спийдовете и чейнването им. Следващата седмица продължаваме с това какво точно се случва в ходовете на двамата играчи. Очаквам вашите въпроси, критики и препоръки за по-нататъшни статии. Благодаря за вниманието и всичко най!